Læselysten skabes via gode oplevelser
Men tabt læselyst er ikke tabt for evigt, og utrænede evner kan blomstre op igen. Vil man fremme børns læselyst, er et af rådene fra Slots- og Kulturstyrelsens rapport ‘Kortlægning af læselystprojekter’ fra 2021 at man skaber nye indgange til læsning og litteratur sammen med børnene og danner et fællesskab omkring læsningen. ‘Børn og unges læsning 2021’ viser tilmed, at positive oplevelser med bøger i barndommen, højtlæsning og at snakke om bøger og læsning i hjemmet er vigtige elementer i at skabe begejstring for læsning og bøger. Særligt for børnene i 5. klasse har højtlæsning stor betydning, og undersøgelsen viser, at 75 % af de børn, der ofte får læst højt, oplever læselyst, mens det kun gælder 61 % af dem, der sjældent får læst højt.
Højtlæsning er én form for læsefællesskab; at tale om, hvad man læser, er en anden; og at opleve børnebogslitteraturens elskede karakterer komme til live i en cirkusforestilling er en tredje. Cirkus Jul giver nemlig børn og deres voksne mulighed for at opleve litteraturen sammen og på en ny måde, og det er vores håb, at vi har inspireret til mange flere læseoplevelser, når cirkusdugen er rullet ned.